Rosja proponowała im samolot. Wybrali USA
W ostatnich latach Egipt otrzymał od Federacji Rosyjskiej propozycję zakupu samolotu Iljuszyn Ił-76. Kair postanowił jednak wybrać konkurenta tej rosyjskiej maszyny, amerykańskiego Lockheeda C-130J – podaje portal Bulgarian Military. Decyzję ogłoszono podczas wydarzenia Egypt International Air Show, które zakończyło się 5 września w El Alamein.
05.09.2024 | aktual.: 05.09.2024 20:28
Kair zwiększa możliwości swojego lotnictwa transportowego. Do arsenału Egiptu, w którym znajdują się już samoloty Lockheed C-130J-30 Super Hercules, dołączą kolejne dwie maszyny.
Egipt kupi dwa amerykańskie C-130J
Poza amerykańskimi maszynami Egipt dysponuje też samolotami produkowanymi przez rosyjski przemysł zbrojeniowy, czyli Iljuszynami Ił-76. Jak podaje Bulgarian Military, dwie tego typu jednostki w egipskich siłach zbrojnych pochodzą z Jordanii. W ostatnim czasie Kair miał możliwość powiększenia arsenału o kolejne takie maszyny. Rosjanie oferowali bowiem Egiptowi możliwość zakupu Iła-76, jednak Kair postanowił wybrać konkurenta z USA – samolot C-130J.
Bulgarian Military zauważa, że to decyzja podyktowana przede wszystkim tym, że egipskie siły powietrzne obsługują już amerykańskie samoloty, wobec czego ich integracja z nowszymi konstrukcjami jest naturalną decyzją. Wpłynie ona na prostsze szkolenie załóg i łatwiejszą konserwację maszyn. Nie bez znaczenia pozostaje też relacja między Egiptem a USA. Zakup amerykańskiego samolotu sprawi, że zacieśnią się relacje z zachodnimi sojusznikami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Amerykański samolot do transportu żołnierzy i sprzętu
Lockheed C-130J to najnowsza wersja popularnego samolotu transportowego Hercules, który zadebiutował w 1956 r. Samolot ten jest znany z wszechstronności, wytrzymałości i niezawodności, co sprawia, że jest wykorzystywany w wielu krajach na całym świecie. Lockheed C-130J został wprowadzony do służby w 1999 r. i od tego czasu przeszedł liczne modyfikacje, które zwiększyły jego możliwości.
Lockheed C-130J jest wyposażony w cztery silniki Rolls-Royce AE 2100 D3, które pozwalają mu osiągnąć maksymalną prędkość wynoszącą ok. 660 km/h. Samolot ten ma zasięg wynoszący 3800 km. Wymiary samolotu sięgają niemal 30 m długości, ponad 40 m rozpiętości skrzydeł i niemal 12 m wysokości w podstawowym wariancie C-130J.
Lockheed C-130J wyróżnia się zaawansowaną awioniką, która obejmuje m.in. systemy zarządzania lotem, autopilot oraz nowoczesne wyświetlacze elektroniczne. Systemy te znacznie ułatwiają pilotowanie samolotu oraz zwiększają jego niezawodność w trudnych warunkach pogodowych.
Lockheed C-130J jest dostępny w kilku wersjach, dostosowanych do różnych zadań. Wersja C-130J-30 posiada wydłużony kadłub, co zwiększa jej pojemność transportową. Natomiast wersje KC-130J oraz EC-130J służą odpowiednio jako tankowce powietrzne i samoloty walki elektronicznej. Każda z tych wersji została skonstruowana z myślą o spełnieniu specyficznych potrzeb operacyjnych współczesnych sił zbrojnych.
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski